Forumindex
Bli medlemSökVanliga frågorMedlemslistaAnvändargrupperLogga in
Svara på ämnet Sida 1 av 1
Lekförslag för ungdomsledare
Författare Meddelande
Svara med citat
Inlägg Lekförslag för ungdomsledare 
Ännu ett lyckat genomförande av leken "Följ Tron" har inspirerat mig att lägga ut den på denna site då det finns potential för att en och annan idetörstande ungdomsledare kan poppa förbi ibland.

Denna lek kom jag först i kontakt med i Moçambique när jag var på ett ungdomsläger med YWAM(Youth With A Mission (Svenska: UMU)) Suveränt! Leken gav mig en läxa för livet, lätt hjärnskakning och flertaliga blödande sår.

Enjoy!

Följa Tron --- Instruktioner

Förberedelser innan deltagare anländer:

*Dra en bana genom olämplig terräng med en ca 200-300m lina

*Förbered fallhinder (gropar, diken, stup) för att minimera skador

*Vid behov: fukta lämpliga partier av terrängen

*Skaffa ögonbindlar

Genomförandet:

*Ge alla en bindel för ögonen

*Led dom en och en till linan som kallas TRON

*Släpp iväg dom med gott mellanrum om kaos önskas undvikas

*Håll koll längs med banan för ev. problem, men ge dom GOD tid att lösa problem själv och tillsammans

*När du leder dom till Tron sätt deras hand på Tron och sedan släpp iväg dom med, ungefär, dessa ord:" Här är TRON. Nu ska du följa TRON. Behöver du hjälp så BE bara om det. HÖR du någon som BER om hjälp, hjälp dom då tillbaka till TRON. VÅGA följa TRON." När du har instruerat dom så dra deras hand i den riktning som dom ska gå så att dom känner åt vilket håll dom ska.

Tips:

*Tryck på att linan heter TRON så blir leken självförklarande

*Rekommendera lämplig klädsel

*Håll linan spänd, för att minska förvarning om hinder och förenkla dragningen av banan

*Förankara linan ofta

*Använd om möjligt rep, undvik sytråd.

*Ju fler varv vid förankring dessto större förvirring hos deltagarna. undvik!

*Fallhinder ger störst effekt om den föregås av en längre sträcka av relativt enkel terräng

*Spänn linan och fäst den högt på andra sidan fallhindret för att garantera överraskning

*Fallhinderna skall användas för att chocka och disorientera, inte skada! Förbered dessa väl.

*Troligast skada vid utövande av lek: stukning. Medhav första förband.

*Granar och törne upplevs som irriterande, använd mycket!

*Vid målgång ha varmchoklad, grillrätt(färdig!!!) eller torra kläder till hands. Uppskattas.

*Tänk efter före!

Den Andliga Läxan!

Linan representerar vår TRO. Denna tro ska leda oss genom LIVET som representeras av terrängen som banan går igenom.

Ibland är det lätt att följa TRON, Ibland är det svårt. Ibland blir man förvirrad. Ibland faller man och kanske tappar tron. Utan tron vet vi inte alls vart vi ska i våra liv, men tappar vi tron finns det hjälpa att få, från andra i livet men även direkt från Gud
(DVS Den Gudsände ledaren som räddar de riktigt svåra fallen Laughing ).

Vågar vi följa tron genom allt så kommer vi fram dit vi ska i våra liv hela vägen hem till evigheten.

Ett minne

Jag gjorde "Följa Tron" för scouterna där jag var ungdomsledare för 1½år sedan. Under leken så halkade en av tonårs scouterna, tappade Tron och gled ca 5m nerför backen. Han slog i diket och, totalt indränkt i lera, rullade ut på skogsvägen.

Fullständigt disorienterat börjar han känna sig efter Tron men hittar den inte. Så sittandes på knä ute på skogsvägen så börjar han ropa "Hjälp!!! Jag har tappat tron!!! Hjälp mig, jag hittar inte tron!!! Hjälp mig tillbaka till tron!!!!"

En av miniorscouterna hör detta ylande och famlandes sträcker ut sin hand och får tag på killen. När minioren fört tonårsscouten tillbaka till tron så blev han så över lycklig att han började ropa "Jag har hittat tron!! Jag fick tillbaka tron!!!".

Detta minne är inte helt olikt min egen erfarenhet av "Följa Tron"...

Senast ändrad av MK83M den tisdag 21 mar, 2006 8:57, ändrad totalt 1 gång

mmm den där lät riktigt bra Very Happy
ska jag prova nån gång

Inlägg Re: Lekförslag för ungdomsledare 
Kom till Mig är en lek som gå ut på att man ska med förbundna ögon ta sig till en viss person som ropar "Kom till Mig". Men på vägen finns det hinder. Både i terrängen och iform av lockelser och distraktion.

Kom till mig --- Instruktioner

Förberedelser innan deltagare anländer:

*Skaffa ögonbindlar

*Välj ut en lämplig terräng bit

*Förbered ett antal med arbetare 2-5st är bra för inprincip vilken gruppstorlek som helst. Ju fler medarbetare:the merrier

Genomförandet:

*Ge alla en bindel för ögonen

*Instruera dom att enbart följa din röst.

*Gå iväg en bit

*Ropa "Kom till mig!"

*Nu ska du vara ett tyst ett tag medan dina medhjälpare gör allt dom kan, utan att faktiskt röra vid dom, för att få dom bort från dig.

*Säg till de som kommer fram att vara tysta

*Ropa tills alla kommit fram

Tips:

*Medhjälparna måste vara mycket energi rika i sin uppgift att förleda folket.

*Pröva att ropa med olika interval och styrka.

*För ökad svårighetsgrad pröva att ha bestämt en problematisk sträcka som du ska förflytta dig över medan dom följer efter.

*Tänk efter före!

Den Andliga Läxan!
Om vi inte känner Jesu röst, hur ska vi då kunna följa den? Över allt i livet så finns det mängder med röster som kan överrösta Jesus. Datorn, TV, vänner, media, arbete och kyrkan (extreme case) för att nämna den del.

Att känna igen någons röst i ett konstant myller utav röster och ljud är inte lätt och kräver både ett aktivt sinne och kännedom om personens läte.

Precis som i leken så för inte djävulen köra över våran vilja, det är vi som väljer om vi ska följa ett läte eller ett annat.

Spendera tid med Jesus och kom ihåg att Han viskar i lugna tider så Han slipper skrika när vi har kris.

Ett minne

Mama lärde mig denna lek genom att utsätta mig och ungdomsgruppen i Moç för detta. Det var problematisk och jag tog bara ett steg i taget. Ständigt nervöst för att gå in i något. Långsamt och försiktigt gick det.

Det var lättare för mig att gå till mama eftersom jag kände hennes röst så väl. Det och faktorn att jag inte litade på att Vegas verkligen skulle hjälpa mig fram Wink

En gåta:

606024-7365
Missionsbefallningen

---
Testade denna på en vän det tog honom 10min att lista ut rätt svar...deprimerande...jag som hade ansträngt mig Wink

MK83M skrev:
En gåta:

606024-7365
Missionsbefallningen

---
Testade denna på en vän det tog honom 10min att lista ut rätt svar...deprimerande...jag som hade ansträngt mig Wink

Måste erkänna att jag är fullständigt värdelös på sådant här, vet inte ens hur jag ska börja Crying or Very sad

Killen jag testade den gåtan på löste den under 5 minuter strecket.

Jag blev så modfallet så det du säger är riktigt upp muntrande.

MK83M skrev:
Killen jag testade den gåtan på löste den under 5 minutersstrecket.

Jag blev så modfallen, så det du säger är riktigt uppmuntrande.

Jaha, nu har jag väntat länge nog Cool. Vad är svaret? Very Happy

60 sekunder 60 minuter 24 timmar - 7 dagar 1år (365 dagar)
Missionsbefallningen.

Innebörd:
Att vi ständigt ska vandra med Jesus

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet