| Författare |
Meddelande |
MK83M
Varm i kläderna

Registreringsdatum: 10 februari 2006
|
 Eden
Jag har suttit de senaste dagarna och tittat på Kent Hovind's seminarier om creationism(www.drdino.com). Mycket fascinerade men det dök upp en fråga.
Världen var skapad "mycket gott" och vi skulle "fylla hela jorden" dvs (antagande!) att hela jorden var passande för mänsklig bosättning.
Frågan lyder då som följer:
*Var Edens lustgård hela jorden, eller ett geografiskt avgränsat område?
*Om Eden var hela jorden vad innebär då handlingen att sätta änglavakt och ett flammande svärd till ingången
( Genesis 3:24) dock en förklaring av handlingen vore uppskattat i vilket fall som helst.
*Livets respektivet Kunskapens träd, finns det utrymme i texten för att det skulle vara symboler eller är det faktiska träd?
Tankar, funderingar?
| tisdag 07 mar, 2006 19:21 |
|
 |
Toivo
Moderator

Registreringsdatum: 25 december 2005
|
 Eden
Och HERREN Gud planterade en lustgård i Eden österut och satte däri människan som han hade danat.
1 Mos 2:9. HERREN Gud lät nämligen alla slags träd som var ljuvliga att se på och goda att äta av växa upp ur marken och livets träd mitt i lustgården, så också kunskapens träd på gott och ont.
1 Mos 2:10. Och från Eden gick en flod ut, som vattnade lustgården, sedan delade den sig i fyra grenar.
1 Mos 2:11. Den första heter Pison, det är den som flyter omkring hela landet Havila, där guld finns,
1 Mos 2:12. och det landets guld är gott, där finns också bdelliumharts och onyxsten.
1 Mos 2:13. Den andra floden heter Gihon, det är den som flyter omkring hela landet Kus.
1 Mos 2:14. Den tredje floden heter Hiddekel, det är den som har sitt lopp öster om Assyrien. Den fjärde floden är Frat.
1 Mos 2:15. Så tog nu HERREN Gud mannen och satte honom i Edens lustgård, till att bruka och bevara den.
Som jag ser det var Eden hela jorden och att Lustgården var något Gud placerade "österut". Människan skulle ju bruka och bevara den (Eden) och det skulle väl innebära hela jorden. Eller?
|
| tisdag 07 mar, 2006 20:31 |
|
 |
MK83M
Varm i kläderna

|
 Re: Eden
Jag låtar också åt hållet att Eden var hela jorden.
Är lustgården och Eden 2 olika saker då?
Alltså: Genesis 2:10 omskrivet "från "jorden" [Eden] gick en flod ut som bevattnade lustgården" ELLER utgår floden i gården, bevattnar den och sedan splitar sig i grenar och fortsätter. (över hela världen, väldigt spekulativt men, intressant tanke då talet 4 brukar symbolisera världen).
Ingen av alternativen utesluts väl egentligen då lustgården låg i Eden, enligt vår resonemang. Men är det möjligt att isolera ett troligt alternativ?
Frat är inte det en paralell flod med Tigris? Eller heter den Eufrat?
Hiddekel har sitt lopp öster om Assyrien, Indusfloden kan man spekulera? Spekulera är nog det mesta man kan göra om dessa för det finns väl egentligen ingen grund för detta.
Någon ide om vad namnen betyder?
Pison, Havila, Gihon, Kus, Hiddekel. Frat.
| onsdag 08 mar, 2006 20:49 |
|
 |
Toivo
Moderator

|
"Är lustgården och Eden 2 olika saker då?"
Ja, jag tror det! Eftersom det står att lustgården placerades i den östra delen av Eden, då kan ju inte Eden och lustgården vara samma sak.
"HERREN Gud planterade en lustgård i Eden österut." Eftersom det står i tycker jag att det är två olika saker.
Vad de olika flodnamnen står för har jag ingen aning om, men det kanske finns någon som tittar in på forumet som kan svara på det.
|
| torsdag 09 mar, 2006 19:03 |
|
 |
MK83M
Varm i kläderna

|
Får hoppas det.
Jag undrar ang. namnen därför såvitt jag förstått så fungerar namn i Biblen mera som en beskrivning av karatär och förmågor än att vara en "ID-Tag". Så jag tänkte att flodnamnen, trots floders brist på karatär, kanske kan ge ledtrådar eller iaf nya tankar om vart dom kom och gick.
(För intressets skull: jag satt och räknade på födelsedatum och dödsår i Genesis 5:3-32 igår och förrgår, och det verkar som Methusela dog samma år som floden var(!). Om ni vill kan jag lägga ut mitt uträkning så ni får ta en titt på den.)
| fredag 10 mar, 2006 6:54 |
|
 |
Toivo
Moderator

|
MK83M skrev:Får hoppas det.
Jag undrar ang. namnen därför såvitt jag förstått så fungerar namn i Biblen mera som en beskrivning av karatär och förmågor än att vara en "ID-Tag". Så jag tänkte att flodnamnen, trots floders brist på karatär, kanske kan ge ledtrådar eller iaf nya tankar om vart dom kom och gick.
(För intressets skull: jag satt och räknade på födelsedatum och dödsår i Genesis 5:3-32 igår och förrgår, och det verkar som Methusela dog samma år som floden var(!). Om ni vill kan jag lägga ut mitt uträkning så ni får ta en titt på den.)
Stämmer! Jag gjorde själv en sådan uträkning på många av personerna från Adam och fram till Noa, för många år sedan. Den har tyvärr förkommit men jag minns just det som du kommit fram till. T.ex. vill jag minnas att Adam kunde ha träffat förbluffande många av de "namnkunniga gamlingarna".
|
| lördag 11 mar, 2006 8:55 |
|
 |
MK83M
Varm i kläderna

|
Hörde för någon dag sedan att Methusela betyder "His death will bring forth". om det sämmer är det facinerade med tanke på att Metusela dog samma år som floden...
jag älskar höra och fundera över "nya" Bibliska teorier...tyvärr inte funnit så många själv..men det kommer väl i sin tid
Denna thread börjar bli relativt lång med tanke på att vi bara har bearbetat en av frågorna och dessa enbart av "yay-sayers"
| lördag 18 mar, 2006 15:29 |
|
 |
Toivo
Moderator

|
MK83M skrev:Hörde för någon dag sedan att Methusela betyder "His death will bring forth". om det sämmer är det facinerade med tanke på att Metusela dog samma år som floden...
jag älskar höra och fundera över "nya" Bibliska teorier...tyvärr inte funnit så många själv..men det kommer väl i sin tid
Denna thread börjar bli relativt lång med tanke på att vi bara har bearbetat en av frågorna och dessa enbart av "yay-sayers"
Jodå, jag skrev följande i en annan tråd: http://www.almar.se/forum/viewtopic.php?p=35#35
|
| lördag 18 mar, 2006 16:06 |
|
 |
MK83M
Varm i kläderna

|
 Sola Scriptura
Okey, Jag har precis konstaterat att min teori om att hela Jorden var Eden är potentiellt obiblisk.
Se Genesis 4:16
"And Cain went out from the presence of the LORD, and dwelt in the land of Nod, on the east of Eden. "
Beroende på vad som menas med "on" i denna vers så stödjer eller fäller versen tanken om att hela Jorden skulle vara Eden. Jag lutar åt att versen menar att Eden är en fysisk plats på Erets (Jorden)
Dessutom märkte jag nu när jag läste KJV+ (i E-Sword Bibel program) att Methuselah betyder "man of a dart" och inte "His death will bring forth" som jag skrev tidigare. Skulle vilja få reda på vart jag hörde den tidigare översättningen ifrån.
| torsdag 19 okt, 2006 2:47 |
|
 |
Toivo
Moderator

|
 Re: Sola Scriptura
MK83M skrev:Okey, Jag har precis konstaterat att min teori om att hela Jorden var Eden är potentiellt obiblisk.
Se 1 Mos 4:16
"Så gick Kain bort från HERRENS ansikte och bosatte sig i landet Nod, öster om Eden."
Eftersom han bosatte sig öster om Eden kan ju inte Eden omfatta hela jorden. Vi vet inte heller hur stort Eden var, det kan ju faktiskt ha varit så att det enbart var en stor trädgård på några kvadratmil. Den innehöll ju i alla fall alla djur, som Adam sedan namngav.
|
| tisdag 24 okt, 2006 10:51 |
|
 |
Toivo
Moderator

|
 Re: Sola Scriptura
Toivo skrev:MK83M skrev:Okey, Jag har precis konstaterat att min teori om att hela Jorden var Eden är potentiellt obiblisk.
Se 1 Mos 4:16
"Så gick Kain bort från HERRENS ansikte och bosatte sig i landet Nod, öster om Eden."
Eftersom han bosatte sig öster om Eden kan ju inte Eden omfatta hela jorden. Vi vet inte heller hur stort Eden var, det kan ju faktiskt ha varit så att det enbart var en stor trädgård på några kvadratmil. Den innehöll ju i alla fall alla djur, som Adam sedan namngav.
Citat:Som jag ser det var Eden hela jorden och att Lustgården var något Gud placerade "österut". Människan skulle ju bruka och bevara den (Eden) och det skulle väl innebära hela jorden. Eller?
Sitter och läser igenom lite trådar och upptäcker här att jag talar i nattmössan  !!! Jag säger emot mig själv i den här tråden och ber om ursäkt att jag skrivit med huvudet under armen. Tänka först och skriva sen har inte fungerat den här gången.
Får tänka till lite.
_________________ De flesta människor behöver mer kärlek än de förtjänar.
|
| onsdag 27 feb, 2008 12:13 |
|
 |
MK83M
Varm i kläderna

|
-:OFFTOPIC:-
Skummar igenom delar av forumet och det jag just läst påminner mig om att jag har på sistonde läst en del artiklar som riktar sig för mission mot kineser. Om jag förstår dessa artiklar rätt så hävdar dom starkt att tidiga kina var en monoteistisk med en djup tro på en allsmäktig skapar Gud. Dessutom hävdar dom att det tidiga kinesiska skriftspråket har skapelse berättelsen invävt i sig.
Det är många och stora namn som kritiserar artikel skrivarna. Det är nämnvärt att detta sker på en nivå som endast kan liknas vid skyttegravskriget mellan kreationism och evolutionsläran. Personligen så tror jag att Gud har inspirerat det kinesiska språket även om det kanske inte har genom syrat språket på den nivå som en del av artikel skrivarna hävdar. Något som talar för att artikel skrivarna har rätt är detta: Dom ärar Gud med sina ord och utsätts för lynchmob i vetenskapens namn. Hade det inte funnits någon sanning i deras yttranden så tror inte jag att dom hade någonsin kunnat dra på sig en så här fanatiskt (och stundom osakligt) motstånd.
Jag hittade inte alla artiklar men jag hittade en del
Den näst sista punkten verkar vara en förenkling och summering av den sista punkten och boken "The discovery of Genesis" - C.H. Kang och Ethel Nelson.
Vad har det med eden att göra? Tydligen placerar kineserna en paradisgård väst från deras kulturella geocentrum.
Men allt detta är egentilgen ett sidospår. Det jag vill veta är vad Bibeln säger angående det vi tidigare diskuterat. Var Eden hela jorden, En region eller gården i sig?
| torsdag 21 jan, 2010 2:57 |
|
 |
|
|